Vertikale striper og vil ikke starte

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Lotielin » ons 01.01.2020 18:24

Min Macbook pro 15" fra 2011 skrudde seg plutselig av, og vil ikke starte igjen. Det vil si, den klarte noen ganger å starte og jeg kunne logge inn, men så skrudde den seg av igjen. Når jeg nå noen timer senere prøver å skru på for jeg bare en blanding av blå skjerm med vertikale striper, feilmelding og den hvite startskjermen, og så skrur den seg av igjen.

Har en SSD-disk jeg satte inn for noen år siden, pluss at motherboardet (?) ble skiftet for noen år siden pga en feil som mange av maskinene fra 2011 hadde.

Noen som vet hva dette kan skyldes, og hva jeg kan gjøre?

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav macsmekker » ons 01.01.2020 22:04

Ikke at jeg kan si for sikkert, men for meg kan det lyde som at du har problem med hovedkortet. Igjen. (Og det kan jo hende at hovedkortet du fikk byttet ut, ble byttet ut med tilsvarende som Mac ´en opprinnelig kom med. Dermed vil samme feil logisk sett lett kunne oppstå på nytt. )

Uansett: «Når du bytter ut en del, for eksempel et hovedkort i en PC, får denne delen fornyet reklamasjonsfrist. Dermed hadde hovedkortet i Kjenes sin Mac Mini i prinsippet fortsatt en reklamasjonstid på fire år, ett år etter reparasjonen, og fem år etter at Mac-en var innkjøpt.» - Helga Skofteland, Regiondirektør i Forbrukerrådet. http://www.dinside.no/okonomi/kranglet- ... c/61560233

... «Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.» ...  https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27

Du bør følgelig ha en god sak dersom det er mindre enn fem år siden hovedkortet du nå har, ble erstattet med det som originalt var i Mac´en.

Jeg ville oppsøkt de du kjøpte maskinen av, event ringe/ kontakte Apple, Eplehuset eller andre som forstår seg på slikt, og ta det derfra.

Lykke til. Håper det ordner seg :)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Morse » tor 02.01.2020 14:45

Høres velkjent ut, skal nesten vedde på at du har dette problemet:

http://www.cmizapper.com/products/tires ... iller.html

Har fikset elleve maskiner til nå med dette, etter at de aller fleste var "oppgitt av legene".

Ingen garanti fra min side om at dette vil løse dine problemer, men alle de maskiner jeg har satt inn en sånn i fungerer stadig vekk som de skal...

Må legge til at mange av disse maskinene fungerte som de skulle inntil relativt nylig, andre startet med problemene innen garantitiden og fikk byttet hovedkort i tide. Siden nevnte produkt ikke er et godkjent Apple-produkt, er det for såvidt ikke noe å si på at Appleverksteder ikke har viet det noen offisiell oppmerksomhet. Til slutt: Problemet har senere vist seg OGSÅ på maskiner som fikk byttet hovedkort i garantitiden – så det er nærliggende å tro at byttekortene hadde samme svakhet...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Lotielin » tor 30.01.2020 21:38

Tusen takk for svar, dere! Beklager så sent svar, jeg er midt i en flytteprosess så problemene med Macen måtte legges litt på is.

Jeg sjekket papirene fra da macen ble reparert sist, og dette var i september 2015. I så fall håper jeg at dette kan bety at jeg kan få skiftet hovedkortet/motherboardet igjen, gratis innenfor reklamasjonsretten. Har sendt en e-post til Eplehuset, som hadde ansvar for den forrige reparasjonen, så får vi se hva de sier. Kommer til å oppdatere tråden.

Hvis de skulle stille seg på bakbeina og nekte å hjelpe, hvor mye tror dere jeg vil måtte betale for å kunne få fikset problemet privat? Det er jo en veldig god maskin, så jeg vil ikke la den ta kvelden med mindre jeg virkelig må. Det er jo også best for miljøet å holde liv i sin gamle maskin så lenge som mulig :)

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Lotielin » ons 04.03.2020 13:05

Var innom Eplehuset Servicesenter i Oslo forrige uke. De sa at de ikke lenger har deler til min maskin, ettersom den er for gammel. Jeg ble derfor anbefalt å kjøpe ny Macbook, og å levere inn min gamle til pant hos dem.

Jeg vil helst ikke gi den opp helt ennå, da den har fungert utmerket inntil den plutselig tok kvelden. Så jeg lurer på - hva anbefaler dere at jeg gjør nå? Jeg bor i Bærum, utenfor Oslo. Er det noen i Bærum-/Osloområdet som har god greie på dette, som kunne prøvd å fikse Macbooken for en billig penge?

Eller kan jeg sannsynligvis klare å bytte det som bør byttes (hvis det er den feilen du nevnte, Morse). Jeg har byttet harddisk og RAM selv, samt blåst ren viftene noen ganger og prøvd å fikse touchpaden, og det er så langt mine reparasjonskunnskaper rekker. Jeg er villig til å prøve å lære litt av tutorials og å fikse selv, men om det ikke blir mye dyrere hadde det også vært litt digg å få noen andre til å se på det, som virkelig kan sine saker.

Jeg tok forresten opp dette med forlenget reklamasjonsrett hos Eplehuset, og alle tre jeg har snakket med kjenner ikke til denne rettigheten og kunne ikke hjelpe meg. Så jeg mistet litt motet og kjente at jeg ikke orket å ta den kampen.

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Morse » tir 10.03.2020 12:30

Utilgivelig av Eplehusgjengen at de ikke kjenner til lover og regler, du kunne lett satt dem til veggs her. Det er bare å troppe opp en gang til væpnet til tennene med lovutskrifter, evt. bare fjernbombe dem på mail med linker. Ikke gi deg her, Eplehusfolk har et stort og viktig ansvar å ivareta overfor både kunden og sin egen arbeidsgiver.

Men i første rekke: Gå hit

http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Skriv inn serienummeret på maskinen (står på undersiden med bittesmå bokstaver, husk å skille mellom 0 og O), send og vent litt, så får du opp stamtreet til maskinen din, og ser straks om du har en av modellene som har omtalte feil, med link til utbedringsmulighet.

Hold oss gjerne orientert!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Lotielin » tir 31.03.2020 10:09

Tusen takk for svar, Morse! Jeg har nå skrevet et innlegg på Facebook-siden deres.

https://www.facebook.com/EplehusetNO/po ... 9173112876

Jeg skrev inn serienummeret i lenken slik du anbefalte og fikk opp dette, så det høres ut som om det kan stemme dette med at det er GPU-problemer:

Serial number: ************
Nice Name: MacBook Pro 15 inch Unibody Core i7 (Early/Late 2011)
Machine Model: MacBookPro8,2
Please visit our facebook page
Family name: A1286
Model Number: MD318
Group1: MacBook
Group2: Pro
Generation:
EMC number: 2563
CPU speed: 2.2GHz
CMIzapper for Mac repair tools.
Screen size: 15 inch
Colour: Aluminium
Production year : 2012
Production week : 3 (January)
Model introduced: 2011
Motherboard number: 820-2915-B
Memory - flavour: DDR3-S-1333
Memory - number of slots: 2
Memory - maximum total: 16GB
Memory - largest module: 8GB
Factory: C0 (Quanta Computer (Subsidiary = Tech Com) China)
Please look at the CMIzapper Brutus, an EFI unlock tool: CMIzapper Brutus Description
Youtube movie: CMIzapper Brutus Description
External link: Repair guide by iFixit

There are MANY problems with the AMD GPU on this product! Depending on how the GPU is dead you can either have strange lines on the screen, or the Mac crashes while booting, or in some cases the Mac does not boot at all and the screen remains black.
This can be solved with the CMIzapper Tiresias GPUkiller. http://www.cmizapper.com/products/tires ... iller.html

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Lotielin » tor 30.04.2020 10:56

Har nå fått svar via e-post fra Eplehuset. Er dette greit nok i henhold til forbrukerloven? Noen som vet?

Hei Tonje.

Først av alt beklager du har blitt sendt frem og tilbake fra butikker uten å få et ordentlig svar. Henvendelsen har vært litt utenom det som butikkene vanligvis håndterer.

Jeg har sett på saken din nå. Jeg ser at du fikk byttet hovedkort hos oss i September 2015 på reparasjons-programmet til Apple som var aktivt på den tiden. Som du allerede har blitt informert om så har Apple sluttet å produsere deler til denne modellen. Det er derfor dessverre ikke mulig for oss å reparere maskinen.

Siden vi byttet ut hovedkortet på maskinen og det ikke er mulig å få tak i nytt er eneste mulighet vi har å heve kjøpet på denne delen.
Beløpet du kan få utbetalt er 1680,- inkl mva. Det er regnet ut i fra hva hovedkortet koster og bruksfradrag på delen.

Om du ønsker kjøpet hevet trenger jeg et kontonummer der vi kan utbetale beløpet.

Hører fra deg.


Med vennlig hilsen
B*******
Eplehuset Service Oslo

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Lotielin » fre 23.10.2020 8:56

Til informasjon fikk jeg endelig hjelp med å sette inn CMIZapperen (TechFix i Sandvika), og nå fungerer macbooken igjen!!

HURRA! (sorcerer) Tusen takk for all help :)

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Vertikale striper og vil ikke starte

Innleggav Morse » fre 23.10.2020 12:35

Utrolig kjekt med sånne tilbakemeldinger, takk skal du ha! :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere