Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Diskusjon rundt Mac OS

Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav emagd » tir 05.05.2020 13:59

Har noen klart å tilbakestille fra Catalina til Mojave ved å lage en "bootable drive" på USB minnepenn? Jeg har et par spørsmål. Får "command not found" i terminalen.
medlem i 106 måneder
 

Re: Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav Helge Hafstad » tir 05.05.2020 19:37

Ser ikke helt hvorfor det er nødvendig å bruke Terminal. Her er i hvert fall en lenke til å nedgradere fra 10.15 eller 14.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav emagd » ons 06.05.2020 18:25

Takk for svaret. Når det skal lages en "bootable drive", som jeg har tenkt å ha på en USB minnepenn, kommer jeg borti terminalen. Da er det et problem at Mojave og Catalina bruker forskjellige shell. Mojave har bash, mens Catalina har zsh. (Har funnet instruksen "Use zsh as the default shell on your Mac", men dette er ikke så enkelt.)

Et annet spørsmål. Jeg bruker ikke Apples Time Machine, men en vanlig harddisk, og sikkerhetskopieringen skulle vel da gå automatisk? Der finner jeg en mappe som heter backups, og i den er det mapper på forskjellige datoer. Lurer på om jeg kan gå ut fra at jeg har alt. Kan jeg bruke den? Jeg vi selvsagt ikke kopiere Catalina-systemet. Har notert oppdateringsdato.
medlem i 106 måneder
 

Re: Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav Helge Hafstad » ons 06.05.2020 21:48

Går ut fra at du blander begrepene litt her. Apple har en egen TimeCapsule som kan brukes til backup mot Time Machine, men sistnevnte programvare kan bruke hvilken som helst ekstern harddisk. Hvordan Time Machine organiserer backupen skal en ikke bry seg med, bare gå på den datoen du ønsker.

DiskMaker X er mye brukt for å lage bootbare USB-installasjoner. Men den kan være kresen på type minnepenn, ofte ønsker den 8GB-brikker.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav emagd » ons 06.05.2020 22:04

Jeg klikker på min Time-machine og får mappen backups og klikker meg videre derfra noen ganger. Det som ligger i mappen på den nærmeste datoen før oppdateringen, virker veldig begrenset. Hvordan får jeg alt med? Det som er etter oppdateringen til Catalina, vil jeg gjerne også kopiere, men kan jeg kopiere det på en ekstra minnepenn fra Time-machine? Vil jeg unngå å kopiere Catalina systemfiler? Jeg har kjøpt en 32 GB Mac-kompatibel minnepenn for å bruke til "bootable disk". Jeg er klar over at evt. andre ting blir slettet fra den.
medlem i 106 måneder
 

Re: Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav Helge Hafstad » fre 08.05.2020 0:14

Dette er vel en typisk «alltid ta backup»-situasjon. Kloner du disken (med Catalina) over på en ekstern disk så har du i hvert fall alt tilgjengelig. Deretter gjenoppretter du med TM. Det som ev skulle mangle i mellom disse tidspunktene vil for det meste befinne seg på brukerområdet ditt. Har du epost-konto(er) som IMAP så er heller ikke det noe problem.

Med ekstern backup står du fritt til å hente over det du vil når som helst. Det er heller ikke noe i veien for å slette alt i fx Skrivebordsmappen på gjenopprettet backup og erstatte det med innholdet i samme mappe fra Catalina-backupen. Likeså med andre mapper på brukeren din. Men du får neppe lov til å kaste selve mappen, kun tømme og erstatte innholdet.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav emagd » tir 12.05.2020 12:54

Høres bra ut å klone alt inkl Catalina, men hvordan unngår jeg å få Catalina systemfiler med når jeg gjenoppretter? Det er jo Mojave jeg vel ha.
medlem i 106 måneder
 

Re: Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav Helge Hafstad » tor 14.05.2020 0:34

Så vidt jeg fikk med meg ville du gjenopprette fra en TM-backup datert før du oppgraderte. Backupen av Catalina bruker du så til å legge over manuelt filer som skulle mangele. De kan du jo søke opp etter dato - eller bare sammenligne mapper.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problem med tilbakestlilling fra Catalina til Mojave

Innleggav emagd » tor 14.05.2020 15:02

Ja, jeg vil gjerne gjenopprette til 22.4., da jeg installerte Catalina 23.4. I instruksen "Tilbakestill Macen til en eldre versjon av macOS" må jeg på et trinn markere TM-sikkerhetskopien jeg vil gjenopprette. I instruksen står også "Viktig: Tilbakestilling sletter alle endringer som er utført i filer på Macen siden du installerte en ny versjon av macOS. Hvis du vil ta vare på nyere eller reviderte filer, kan du kopiere dem til en annen harddisk eller sikkerhetskopiere dem før du følger disse instruksjonene." Derfor må jeg finne filene etter Mojave for å sikkerhetskopiere. Jeg fant 22.4., og så er det et sprang til 27.4. Hvordan velge backup fra 23.4. til d.d.? Kanskje det er så enkelt som bare å gå gjennom Finder og kopiere de filene som har en dato etter oppdateringen. Da skulle jeg vel ha det.
medlem i 106 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron