Mac OSX big sur uppgradering?

Diskusjon rundt Mac OS

Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav lmh1 » tor 22.10.2020 17:38

Hei har mac mini late 2012 med osx version catalina 10.15.7 hvordan oppgraderer jeg til big sur?

For i windows 10 funger alle til oktober oppgradering som støtter windows 10 i utgangpunktet men syns det er litt rart hvis jeg må ha nyere mac maskin for nyere osx versjon?
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav Helge Hafstad » søn 25.10.2020 14:09

Svar på dette får man neppe før Big Sur fakstisk er sluppet. Versjonene som brukes rundt omkring nå er på utviklerstadiget.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav lmh1 » fre 13.11.2020 20:20

Nå er big sur tilgjengelig i apps store men får dere installert den står den virker med OSX 10.9 eller nyere men får ikke installert den kan det være jeg har beta versjon 10.15.7 versjon av OSX?
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav MagnusX » fre 13.11.2020 21:54

Mac Mini late 2012 har ikke offisiell støtte for macOS Big Sur :-( Har selv samme maskin.

Etter litt Googling, ser det ut som noen har "juksa litt" og fått oppgradert likevel. Men denne løsningen er nok for viderekommende...

Link: https://medium.com/@andv/how-to-install-big-sur-to-mac-mini-late-2012-9d674b563174

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav lmh1 » fre 13.11.2020 22:09

Men hva er det som gjør mac mini 2012 ikke funger lengere? for den har vel systemkravene for big sur, windows 10 funger på de fleste maskiner samme med linux så forstår ikke hvorfor apple skal begrense?
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav Nikolay » lør 14.11.2020 10:56

fordi apple sier nei.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav BJS » ons 18.11.2020 0:22

Jeg har en gammel Macbook Pro, som nå har låst seg helt. Plutselig "finner" den ikke tastatur eller mus. Om jeg kobler til eksternt går det bra, bare så lenge jeg ikke bruker det integrerte... Forstå det den som kan.

I følge Tek.no har Big Sur oppdateringen laget problemer for andre Macbook Pro brukere også:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nAww ... acbook-pro

Et underlig moment er dog at maskinen min hevdet den ikke hadde plass til siste oppdatering. Forstå det den som kan...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav Morse » ons 18.11.2020 2:47

Til BJS: En "gammel" MacBook Pro? HVOR gammel, please? Problemet du beskriver ang. tastatur/mus er klassiske symptomer på et batteri som har begynt å svelle ut, noe som på ingen måte er uvanlig. Inspiser bunnplaten, gjerne ved å legge en linjal på høykant over den og sjekk om den er absolutt plan, som den skal være. Er den ikke det, skru av bakplaten (bruk korrekt skrutrekker, enten en Philips # 00 eller en Pentalobe, whichever applies, og sjekk batteriet – det bør skiftes i en faderlig fart hvis det har begynt å "legge på seg"! I så tilfelle, oppgi nøyaktig hvilken modell det er – er du ikke helt sikker, sjekk  > "Om denne maskinen" og fortell. Oppgi gjerne serienummeret som vises der, det er ikke noen sikkerhetsrisiko å oppgi det – så kan jeg fortelle deg presis hva du må gjøre. Hurry up!

P.S. Ang. meldingen om at du ikke hadde plass til noen oppgradering: Du har selvsagt sjekket at maskinen virkelig ER Big Sur-kompatibel, og at der er MINST 20 % ledig plass på harddisken? Et forbausende høyt antall brukere er dessverre lykkelig uvitende om denne grunnleggende regelen... Går du ut over 80 % brukt plass ender du med en stadig tregere og tregere Mac, og for dem med SSD i stedet for snurredisk, en tidvis dramatisk forkortet levetid på Mac´en. For å si det på den måten: Man kan ikke kalle seg en dreven bilist, uansett hvor flink man er til å kjøre, dersom man ikke har peiling på hva som foregår under panseret!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav lmh1 » ons 18.11.2020 23:02

Morse skrev: Går du ut over 80 % brukt plass ender du med en stadig tregere og tregere Mac, og for dem med SSD i stedet for snurredisk, en tidvis dramatisk forkortet levetid på Mac´en. For å si det på den måten: Man kan ikke kalle seg en dreven bilist, uansett hvor flink man er til å kjøre, dersom man ikke har peiling på hva som foregår under panseret!


Er vel størst problem apple er lite miljøvennlig selv windows 10 maskiner holder lengere en apple foreløpig har ikke microsoft begrenset støtten for maskinvare så de som støtter windows 10 i utgangspunktet funger også nyese build, usikkert hvorfor apple ikke vil dette?

SSD blir vel ikke like treg som harddisk. Men enig at det ville vært bedre om apple kom på samme nivå som pc. Ved gå til ARM tviler jeg på man ser støtte for Corsair Force MP600 1TB med det første.
https://www.ebay.com/p/27031140047
vet det finnes m.2 adaptere men tviler på de er gode nok.
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav Morse » fre 20.11.2020 0:49

Til Imh1: Hei, det virker som om du muligvis ikke helt forstod hva jeg svarte deg på, så her er et par nye forsøk:

https://www.howtogeek.com/165542/why-so ... l-them-up/

https://www.howtogeek.com/165472/6-thin ... te-drives/

:-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav Helge Hafstad » fre 20.11.2020 18:10

lmh1 skrev:Er vel størst problem apple er lite miljøvennlig selv windows 10 maskiner holder lengere en apple foreløpig har ikke microsoft begrenset støtten for maskinvare så de som støtter windows 10 i utgangspunktet funger også nyese build, usikkert hvorfor apple ikke vil dette?

SSD blir vel ikke like treg som harddisk. Men enig at det ville vært bedre om apple kom på samme nivå som pc. Ved gå til ARM tviler jeg på man ser støtte for Corsair Force MP600 1TB med det første.
https://www.ebay.com/p/27031140047
vet det finnes m.2 adaptere men tviler på de er gode nok.


Nå er det vel heller en kjensgjerning at Macer klarer seg bedre og lenger på bruktmarkedet enn Win-maskiner, og selv om en kan installere et operativsystem på en eldre maskin så er ikke det derav sagt at den kjører dagens programvare optimalt.

Ang m.2-adaptere til Mac så fungerer det utmerket på de fleste modeller fra 2013 og utover, så lenge der er en slot for det. Adapteret du lenker til går kun til Mac mini 2014. Har selv oppgradert med slikt adapter og montert en WD Black NVMe m.2-brikke. Dette gir tilgang til både rimeligere og raskere oppgradering enn originalbrikker eller tilpassede fra fx OWC.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Mac OSX big sur uppgradering?

Innleggav DADDY » søn 22.11.2020 17:34

iCloud-synk av åpne faner fungerer ikke fra macmini og iPhone, iPad lenger.

Savnes.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere