Fiks: Bug ved bruk av annet enn US tastaturlayout

Diskusjon rundt Mac OS

Fiks: Bug ved bruk av annet enn US tastaturlayout

Innleggav Linz » lør 08.10.2005 22:20

Fikset i Mac OS X 10.4.3!

Vil tipse om en bug i Mac OS X og en fiks for den, etter å ha lest om den på no.it.os.mac.diverse. Det ser ut til at bugen kun gjelder Mac OS X 10.4.2 (ubekreftet).

windowserver.log logger feilmeldinger som besatt, noe som medfører treg respons når man skriver samtidig som det er høy diskaktivitet! Ifølge supportforumet til Apple ser problemet ut til å være relatert til ikke-amerikanske tastaturlayout og er relativt nytt.

For å se om dere er påvirket av denne bugen:

Gjør følgende i Terminal (som adminbruker):

Kode: Merk alt
tail -f /var/log/windowserver.log


Bruk så tastaturet (i hvilket som helst program). Feilen består da i at for hvert eneste tastetrykk logges det TO feilmeldinger i loggen, slik:

Kode: Merk alt
Oct 05 16:30:38  [67] kCGErrorNoneAvailable: CGXKeyEventTranslate: key translation failure
Oct 05 16:30:38  [67] kCGErrorNoneAvailable: CGXKeyEventTranslate: key translation failure


Fiks:
- Aktiver root-bruker i Netinfo Manager (Sikkerhet -> Aktiver rot-bruker)
- Logg inn som root-brukeren
- Sett tastaturlayout til root-brukeren til KUN amerikansk layout (i Internasjonalt -> Tastaturmeny.
- Logg ut fra root-brukeren
- Deaktiver root-brukeren igjen

Feil fikset.

Oppdaterer litt i med utfyllende informasjon hentet fra poster i denne tråden:

Før man kan aktivere rot-bruker:
Macca skrev:Først må du trykke på Sikkerhet->Godkjenning... og gjøre som du blir bedt om der, deretter kan du gå til Aktiver rotbruker

thomasb skrev:For de som lurer. Hvordan logger man inn som root-bruker etter man har aktivert root? Enkleste er følgende:

1. Systemvalg -> Kontoer -> Påloggingsvalg -> Aktiver raskt brukerbytte
2. I "Raskt brukerbytte"-menyen øverst i høyre hjørne, velg "Påloggingsvindu..."
3. Trykk på "Annen..." og skriv inn...
brukernavn: root
passord: passordet du valgte da du aktiverte root-brukeren
Sist endret av Linz den tir 01.11.2005 16:24, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav EivindNitter » lør 08.10.2005 22:28

Ah, nyttig å vite! Ikke at jeg gidder å logge inn som root nå, men.. ja :)

Takk!
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Macca » søn 09.10.2005 0:28

Ja, visst f**n! Det må jeg få fikset.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav netromac » søn 09.10.2005 0:39

Genialt! Takk! :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 09.10.2005 0:54

Tusen takk for tipset, Linz! :)

Er det bare meg, eller føles systemet raskere etter å ha fått fikset denne buggen?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Linz » søn 09.10.2005 1:02

thomasb skrev:Tusen takk for tipset, Linz! :)

Er det bare meg, eller føles systemet raskere etter å ha fått fikset denne buggen?

Mest sannsynlig vil det være en ytelsesforbedring, i og med at det ikke genereres en skriveoperasjon til disken for hver gang en tast trykkes.

Får bare håpe at Apple fikser dette i 10.4.3. Det er jo en merkverdig bug ;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav netromac » søn 09.10.2005 1:04

Høres j@vlig pussig ut at en slik bug i det hele tatt kan eksistere. Får jammen håpe at Apple fikser dette i .3

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Macca » søn 09.10.2005 1:16

Mulig jeg gjør dette helt feil, men det hjalp ikke. Må bare være sikker på en ting: Hvordan logger man seg inn som rotbruker?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Linz » søn 09.10.2005 1:22

Macca skrev:Mulig jeg gjør dette helt feil, men det hjalp ikke. Må bare være sikker på en ting: Hvordan logger man seg inn som rotbruker?

Etter å ha aktivert rot-brukeren (se første post), er det bare å gå tilbake til påloggingsvinduet. Der skal det nå være et valg "Andre". Trykker du der kan du skrive inn bruker/passord. Bruker er da "root" og passordet har du valgt når du aktiverer rot-brukeren.

Når du så har logget inn som rot-bruker skifter du tastaturlayout til kun amerikansk, og logger ut igjen. Da skal det bare være å bruke din ordinære bruker igjen.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav MacFan » søn 09.10.2005 2:14

Jeg merker en klar ytelseforbedring etter dette. takker :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Bonna » søn 09.10.2005 4:29

Vet om en annen artig liten bug for de som bruker mightymouse som jeg prøvde i dag... Prøv å ta screenshot, for så å dra bildet mot bosskassen samtidig som du presser på knappene på siden for expose, og kast den i bosset... Da vil systemet går driittreigt og OSet vil låse seg... vet ikke om dette har vært oppe før... men tror dette er første gang i historien at jeg har opplevd en mac som låser seg HELT! Untatt da jeg satt isighten min MED magnet ned på min bærbare da... Tre ord: IKKE PRØV DET! :P
medlem i 244 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 09.10.2005 12:23

Om så mange som mulig sender inn en bug-report til Apple, så blir nok dette fikset ganske raskt :)
http://www.apple.com/macosx/feedback/

Dette blir vel "Language-Specific Bug/Issue"? Jeg valgte i hvert fall det.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Missing » søn 09.10.2005 13:04

Hmm, vet ikke om det er relatert overhodet, men jeg gjennomførte fixen, og ser ut til at maskinen går raskere og sånn, men da jeg logget inn som min bruker igjen, virket det som skjermbildet fikk et blåskjær. Kanskje det var sånn fra før, og jeg har gjort noe med fabrikkinnstillingene til skjermen, men er litt rart liksom.

Er dette på grunn av det med rot-brukeren, eller var det sånn fra før, og jeg har ikke sett det før fordi jeg bare har brukt den ene brukeren min?

Har en 12" PowerBook 1,33GHz med 768 MB ram og OS X 4.2.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav martin » søn 09.10.2005 13:10

Missing skrev:Hmm, vet ikke om det er relatert overhodet, men jeg gjennomførte fixen, og ser ut til at maskinen går raskere og sånn, men da jeg logget inn som min bruker igjen, virket det som skjermbildet fikk et blåskjær. Kanskje det var sånn fra før, og jeg har gjort noe med fabrikkinnstillingene til skjermen, men er litt rart liksom.

Er dette på grunn av det med rot-brukeren, eller var det sånn fra før, og jeg har ikke sett det før fordi jeg bare har brukt den ene brukeren min?

Har en 12" PowerBook 1,33GHz med 768 MB ram og OS X 4.2.

Det er nok bare fordi du har en annen fargeprofil på skjermen din i din bruker, enn du har i root-brukeren.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Linz » søn 09.10.2005 13:24

Missing skrev:Hmm, vet ikke om det er relatert overhodet, men jeg gjennomførte fixen, og ser ut til at maskinen går raskere og sånn, men da jeg logget inn som min bruker igjen, virket det som skjermbildet fikk et blåskjær. Kanskje det var sånn fra før, og jeg har gjort noe med fabrikkinnstillingene til skjermen, men er litt rart liksom.

Er dette på grunn av det med rot-brukeren, eller var det sånn fra før, og jeg har ikke sett det før fordi jeg bare har brukt den ene brukeren min?

Har en 12" PowerBook 1,33GHz med 768 MB ram og OS X 4.2.

Dette blåskjæret kom hos meg også, men det er bare å logge ut og inn igjen så blir det bra. Dette hendte meg en gang tidligere, men husker ikke helt hva jeg holdt med den gangen.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]