Irriterende stavekontroll

Diskusjon rundt Mac OS

Irriterende stavekontroll

Innleggav iBoy » lør 13.10.2018 21:37

Hver gang jeg skriver "it" på engelsk, retter stavekontrollen det til "ut". Dette gjelder både på mobil og Mac, og det har vært sånn så lenge jeg kan huske. Jeg velger Amerikansk-Engelsk språk, men den nekter for at "it" er et korrekt ord, til tross for at det er et av de vanligste ordene jeg bruker. Har prøvd å "lære" ordboken at dette ordet er korrekt, men har ikke fått den til å forstå det, for fortsatt prøver den alltid å rette det tilbake til "ut".

Er det sånn hos andre også? Hvordan skal man egentlig lære ordboken dette? Vet ikke om jeg har gjort det riktig.
medlem i 244 måneder
 

Re: Irriterende stavekontroll

Innleggav Grubasek » lør 13.10.2018 21:50

Hvilket program skriver du i?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Irriterende stavekontroll

Innleggav iBoy » søn 14.10.2018 18:12

Tror det gjelder alle programmer hvor jeg kan bruke stavekontroll, f.eks. tekstmeldinger og Notater.
medlem i 244 måneder
 

Re: Irriterende stavekontroll

Innleggav Grubasek » søn 14.10.2018 19:09

Dette var jo litt merkelig. Jeg har forsøkt å skrive litt på engelsk i Notater (på Mac), og selv om jeg har aut. stavekontroll påslått OG har slått på "Kontroller stavemåte mens du skriver", får jeg ikke opp endringer på "it". Jeg har bare Norske ordlister i maskinen, og valgt språk er Norsk bokmål.

Forøvrig er det MacOS Mojave som er installert.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Irriterende stavekontroll

Innleggav iBoy » man 15.10.2018 12:32

Skrev for øvrig en engelsk epost i dag i Mail, og der var "ut" tilbake igjen! >:(
medlem i 244 måneder
 

Re: Irriterende stavekontroll

Innleggav iBoy » tor 25.10.2018 8:51

Ha! Da fant jeg endelig feilen, og den var min egen! :rolls eyes:

En gang i tiden har jeg laget meg en autokorrektkur på mobilen for ordet "ut" som ofte ble skrevet "it". Opprinnelig var altså dette ment å brukes på norsk. Så ble det synkronisert automatisk til Mac-en min og overalt, og helt glemt i årenes løp. Den manuelle listen tar visst ikke hensyn til hvilket språk jeg skriver, så når jeg har prøvd å skrive "it" på engelsk, ble det "ut".

Men nå er iallfall den irriterende autokorrekturen slettet. Får heller prøve å skrive "ut" riktig på norsk …
medlem i 244 måneder
 

Re: Irriterende stavekontroll

Innleggav Morse » tor 25.10.2018 10:23

:-) :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere