Ny i1-server

Problemer med Mac1? Si fra her

Ny i1-server

Innleggav admin » tor 30.11.2006 11:10

Mac1 og i1 vokser som aldri før og vi har nå sett oss nødt til å gjøre en del oppgraderinger på serversiden for at våre nettsider skal kunne fortsette å vokse. Vi har derfor gått til innkjøp av en ny server som vil ta over en god del av det daglige arbeidet med å servere dere rykende ferske nettsider og forum.

Serveren skal kjøre Linux (Gentoo) og vil drifte deler av alle våre siter.

Dell PowerEdge 2950 (2U Rack chassis med rails)
1x Quad-Core Xeon E5320 1.86GHz/2x4MB 1066FSB (fire kjerner, plass til en til)
3 x 73GB 10,000 RPM SAS disker
RAID 5 på innebygget hd controller
Riser with PCI Express Support (2x PCIe x8 slots; 1x PCIe x4 slot)
1GB RAM (utvidbar til 32GB)
Redudant powersupply

Denne investeringen tømmer våre oppspartemidler og vi kommer nok til å be om hjelp/donasjoner til å fylle opp maskinen med RAM. Vi håper på å få midler til å kunne få serveren fyllt opp til 4GB RAM :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav limbo » tor 30.11.2006 11:13

Good news!

Hvor mye koster RAMen?

Kommer nok noen kroner fra meg når jeg får hue over vann.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav kongen » tor 30.11.2006 11:16

Ja kan godt være med å sponse, men hva snakker vi om av kroner :-)
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ibookenmin » tor 30.11.2006 12:00

det er kjempehyggelig med vekst og jeg skal selvsagt være med i en donasjon til det gode formål, MEN jeg synes maskinvalget er litt merkelig , hva med å kjøre dette på en Xserve? er det ikke mac1.no da? skulle tro at en xserve vil gjøre susen vel så bra som den Dell boksen. Jeg har pr nå 2 Xservere og kan ikke få fullrost disse nok....

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 30.11.2006 12:01

I slike situasjoner skulle jeg ønske jeg ikke var en fattig student, så kunne jeg støttet i1 med mer enn bare dumme kommentarer og frustrasjon.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 30.11.2006 12:03

Vi har faktisk en XServe som vi har brukt som server for Mac1 før. Vi har funnet ut at det beste for oss er å kjøre en linux-server, etter å ha prøvd ut begge deler. Mye på grunn av at vi har stor kompetanse på serverdrift med linux. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav segrov » tor 30.11.2006 12:19

Xserve er vel mest ment for mer heavy osx-tjenester. Ville ikke brukt en Xserve til webhosting om det var pris/ytelse alene det gikk på...
medlem i 249 måneder
 

Innleggav aesop » tor 30.11.2006 12:26

Tøft, flekk opp noen sexy bilder så sponser jeg lett med en hundrings eller to :p

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav admin » tor 30.11.2006 12:32

Mac OS X til heavy-duty webhosting er ikke tingen. Ta et lite søk på Mac OS X og SQL ytelse og du vil raskt skjønne at Mac OS X ikke er det vi ønsker å kjøre SQL på.

Å da kjøpe en Xserve, som gir oss mindre ytelse for pengene, for å kjøre Linux på denne serveren blir i mine øyne hull i hodet. Spesielt når vi ikke akkurat vasser i penger. Vi må fokusere på ytelse per krone og det betyr at vi også må legge våre preferanser for Apple tilside.

I tillegg vil denne serveren kjøre vesentlig mer enn bare Mac1.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav segrov » tor 30.11.2006 13:14

Tør jeg forresten spør om Mac1 er nærheten av å få inn noe som helst av det dere bruker av penger og tid på dette?
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ak » lør 02.12.2006 22:01

Bilder kommer i romjulen, når jeg får plukket opp maskinen og satt den i racken. Det går litt i rykk og napp fordi jeg ikke kommer hjem før på julaften, og så må maskinen settes opp og testes før vi begynner å overføre websidene. Alt dette tar tid og må skje i løpet av relativt kort tid, så vi håper folk er villige til å spe på med noen kroner på forskudd, slik at maskinen har sin "endelige" konfigurasjon når jeg skal stress-teste og benchmarke.

Segrov: Jeg har fikk en hyggelig gave i sommer, men regner man timelønn så tror jeg det er snakk om langt under 5 øre i timen ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Froskus » lør 02.12.2006 22:04

Hvem er det egentlig som betaler for utstyret?
medlem i 212 måneder
 

Innleggav ak » lør 02.12.2006 22:08

Se admin sin første post, inntekter fra reklame-bannere osv. Resten dekker vi av egen lomme, og min arbeidsgiver (Smallworld Systems AS) lar oss låne litt båndbredde, plass i rack og backup-, og UPS-kapasitet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav svar » lør 02.12.2006 22:10

Har dere noen xserve i det hele tatt?
Bare lurer, eventuelt hva brukes de til?

:-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav limbo » lør 02.12.2006 22:12


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Mac1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]