Den definitive guiden over Intel-byttet.

I forumet vårt har det vært mange tråder rundt Apples kommende bytte fra PPC prosessorer og til en X86-arkiktektur og Intel-prosessorer. For å svare på mange av trådene som har dukket opp rundt dette har vi laget en liten "guide" til Intel-overgangen. Denne guiden er full av fakta og anntagelser om hva som skjer, hvordan det påvirker deg og hva du bør gjøre.

Denne guiden vil oppdateres etterhvert som mer/bedre informasjon foreligger. Guiden er skrevet av netromac, zpeidar og admin.

Først litt historie...
På WWDC 2005 annonserte Steve Jobs det som kom som et sjokk på mange Mac-brukere. Apple dumpet PowerPC-platformen og gikk over til Intel som framtidig prosessorleverandør. Samtidig bekreftet Apple ryktene rundt en Intel-basert versjon av OS X som skulle ha eksistert. Ryktene var sanne, Apple hadde siden lanseringen av Mac OS X i 2000 vedlikeholdt og oppdatert en X86-variant av OS X. Denne varianten hadde kodenavnet Marklar og var Apples joker hvis PowerPC-alliansen skulle slå sprekker.

PowerPC-alliansen var en alliansen formet i 1991 mellom Apple, IBM og Motorola (AIM) for å utvikle en ny prosessorarkitektur kalt PowerPC. PowerPC-arkitekturen som var RISC-basert skulle sloss mot Intels X86-arkitektur som var CISC-basert. Mange mente på den tiden at CISC-arkitekturen var en blindvei og at det var RISC som var framtiden. Apple brukte på det tidspunkt diverse 68k-prosessorer fra Motorola og tiden var inne for et skifte i prosessorarkitektur. Apple valgte selvfølgelig PowerPC siden de selv var delvis med i utviklingen av disse prosessorene. Overgangen fra 68k til PowerPC-prosessorer løste Apple på nesten samme måte som de har tenkt å løse dagens overgang fra PowerPC til Intel. De introduserte FAT-binaries, programmer som var kompilert til å støtte både de gamle 68k-prosessorerene og de nye PowerPC-prosessorene. I dag gjør Apple omtrent det samme, men denne gangen kaller de det for Universal Binaries - altså programmer som inneholder kode slik at de kan kjøres både på en PowerPC-platform og en X86-platform.

AIM hadde i lang tid suksess med sine PowerPC-prosessorer og lenge var disse prosessorene vesentlig raskere enn Intel og AMDs konkurrerende prosessorer, men så begynte det å slå sprekker. Apples hovedleverandør av prosessorer, Motorola, kom i store finansielle problemer og prosessorutviklingen ble nedprioritert. Dette resulterte i at Apple ikke fikk nok av deres G4-prosessorer og utviklingen av prosessoren slakket ned. Samtidig satte Intel nye rekorder og sprengte både MHz og GHz grenser mens Apple måtte stå på sidelinjen å se på. Lite nyttet det at Apples prosessorer teknisk sett var overlegne mye av det Intel leverte, det var plutselig MHz som var det eneste målet på hvor rask en prosessor var. Etter en lang tid med manglende prosessorutvikling og for lite produksjon hos Motorola var Apple lei og annonserte i 2003 at de ville gå over til IBM og den nye G5-prosessoren. G5en var (og er fortsatt) en meget bra prosessor som Apple valgte å putte i sine PowerMac og iMac-maskiner. Endelig var Apple tilbake i prosessorkrigen og G5en ga Intels-prosessorer kamp om toppen.

Men alt var ikke like rosenrødt som det så ut på overflaten. IBM greide ikke å utvikle en bærbar variant av G5-prosessoren, i følge mange la IBM ikke nok ressurser inn i arbeidet da de annså Apple som en liten kunde. Det kom ingen bærbar variant av G5en og Apple fikk heller ingen 3GHz variant av samme prosessor som Steve Jobs hadde "lovet" hele menigheten. Deres bærbare maskiner sakket akter ut i forhold til Intel-baserte maskiner og salget gikk dårligere. Uten nye bærbare prosessorer ville Apple ikke kunne overhode konkurrere med Intels kommende DualCore bærbare prosessorer og Apple innså tilslutt at de måtte ta steget over til "fienden" og konvertere til Intel. Intel lovet dem lavere priser, stabile leveringer og sist men ikke minst like vilkår med henhold til prosessorutvikling som alle Apples konkurrenter.

Dette menes å være en av hovedgrunnene til at Apple valgte å bytte til Intel, men man kan også ramse opp en rekke andre grunner til at dette byttet ble gjort. Mange mener at Apple vil på sikt konkurrere ansikt til ansikt med Microsoft på deres egen hjemmebane ved å legge ut Mac OS X til salg for alle PC-brukere. Noen mener også Apple kun gjør dette for å tjene mer penger per Mac som selges, og at dette er det værste Apple noensinne har gjort. Hva framtiden bringer vet kun Steve Jobs, og uansett hva som skjer blir det helt sikkert spennende.

Hvilke prosessorer vil Apple benytte
Apple vil sannsynligvis være noen av de første produsentene som kommer med Intels neste generasjon av prosessorer for bærbare, Yonah. Men før vi diskuterer prosessorene som sannsynligvis vil benyttes av Apple, kan vi først diskutere litt rundt de teknologiene som Intel vil ta i bruk i årene som kommer. Intel kommer til å benytte seg av dobbelkjærne prosessorer i stor grad i årene som kommer, også i prosessorer beregnet for bærbare. I tillegg vil de gå over til 65nm teknologi på sine brikker, noe som betyr at brikkene vil bli mindre, kjøligere og forbruke mindre strøm. I tillegg presser Intel "ytelse per watt" hardt for å lage mer effektive prosessorer. 64-bits prosessering vil komme etter hvert, og i første omgang vil nok ikke prosessorene designet for bærbare ha denne teknologien. Øket sikkerhet er også noe Intel jobber med.

De aller fleste regner med at de første Intel-prosessorene som vil dukke opp i en Macintosh neste år vil være Yonah. Denne prosessoren er en etterfølger til Pentium M, vil produseres på en 65nm-prosess, er 32-bit, vil ha SSE3 og forbedret flyttallsytelse. Den vil starte med maksimal frekvens på 2,16GHz, og komme i versjoner med 2GHz, 1,83GHz og 1,66GHz. Alle disse er dobbeltkjerneversjoner. Yonah vil også komme i enkeltkjerneversjon på 1,66GHz. Yonah vil ha en felles "smart" L2 cache for begge kjernene, og dette gir begge kjernene tilgang til hele cache-minnet på 2MB, og størrelsen på minnet tildelt til hver kjerne justeres fortløpende etter behov. På denne måten kan man redusere ytelsestap i programmer som kjører med en enkelt tråd. Cacheminnet kan også stenges helt, og operativsystemet kan også stenge en kjerne helt ved lav last. På denne måten kan man redusere strømforbruk radikalt. AnandTech har publisert en test av Yonah som viser imponerende ytelse, spesielt i forhold til strømforbruket.

Sossaman tar en Yonah-prosessor og legger til støtte for "dual"-konfigurasjoner. I tillegg vil den ha 36-bits minneadressering for opp til 64GB med fysisk minne, sannsynligvis vil 400MHz ECC DDR2 benyttes. Denne prosessoren vil typisk trekke 31 watt, og vil ha samme versjon av den forbedrede SpeedStep-teknologien som Yonah har. De vil starte på 2,3GHz og ha en 667MHz systembus. Intel har sagt at denne prossesoren kommer til å bli tilgjengelig for kundene i 1. kvartal 2006. Denne prosessoren er sannsynligvis den som vil bli brukt i de første iMacene som kommer med Intel-prosessor, og vi kan vel forvente disse introdusert i løpet av første halvår 2006.

Etter Yonah vil Apple sannsynligvis benytte seg av Merom i PowerBook. Dette er en helt ny prosessor, og ikke en videreutvikling av Yonah selv om den bygger på samme "filosofi". Denne prosessoren har kortere "pipeline" og er "videre", dvs at flere operasjoner kjøres parallelt. På Merom kjører opp til 4 operasjoner samtidig. Den er også 64-bits. Fra Yonah kommer samme delte cache-design, dobbel kjerne og lave energiforbruk. Man får raskere systembus og bedre integer-ytelse. Intel begynte for alvor å ta energiforbruk seriøst for en stund siden, men med Merom tar man strømsparing til et helt annet nivå. Alle systemer er avslått i utgangspunktet, og startes etter behov. Dette er det motsatte av hva man tidligere har gjort. Selv om oppstart av de forskjellige systemene krever noen klokkesykler, vil dette sannsynligvis ikke merkes av brukeren, og uansett vil dette medføre betydelig energibesparing og en kjøligere prosessor. Merom vil maksimalt forbruke 35 watt, og typisk 5 watt i gjennomsnitt. Merom vil lanseres med mellom 2GHz og 2,5GHz, men vil ha 30% bedre ytelse per Hz i forhold til tidligere brikker.

Conroe er en desktop-versjon av Merom. Denne er 64-bit, og vil ha 4MB L2 cache, 2MB for hver kjerne. Intel er meget godt fornøyd med ytelsen i denne prosessoren, og den vil sannsynlgvis være kjernen i Intels desktop-prosessorer de neste årene. Denne er den mest sannsynlige kandidaten for jobben som prossesor i PowerMac, og man kan vel forvente en introduksjon i 2. halvdel av 2006.

Woodcrest og Whitefield er server-prosessorene i samme serie som Merom, og disse vil sannsynligvis benyttes i Xserve. Sannsynligvis vil dette være de siste maskinene som gjennomgår transisjonen til Intel-prosessorer, og sannsynligvis vil vi se 2007 før disse introduseres.

Hva skjedde med "megahertz-myten"?
Ingenting. Den gjelder like mye i dag som den gjorde før. Man kan ganske enkelt ikke sammenligne forskjellige prosessorer kun på bakgrunn av antall MHz. Man ser dette relativt tydelig med Intels Centrino/Pentium M-serie, som på mange områder er like rask som en Pentium 4 med tilnærmet dobbel klokkehastighet. Samtidig har selvfølgelig også forskjellen på ytelse-per-MHz minsket mellom Centrino/Pentium M og Apples nåværende PowerPC-prosessorer. Tidligere har mange ment at Apples underlegenhet i antall MHz har ført til tap av kunder og markedsandeler. Dette vil nå ikke lenger være et problem da det blir mye enklere for kundene å sammenligne ytelse på Mac og PC, og MHz-forskjellen vil ikke lenger tale til Macintosh og Apples ulempe.

Hvordan påvirker dette deg og meg?
Bruker du kun Macen din til å surfe på nettet, sjekke mail, chatte og skrive litt dokumenter vil dette påvirke deg svært lite. Sannsynligvis vil Apples iLife-pakke (iTunes, iMovie, iDVD, iPhoto) samt alle programmer som leveres med maskinen (Safari, Mail etc.) være klare i Intel-versjoner når Apple lanserer sin første Intel-Mac. Du som bruker av disse programmene vil ikke merke noen ting. Bruker du derimot programmer som Adobe Photoshop, Dreamweaver, QuarkXpress, Illustrator, FinalCut Studio o.l så vil du måtte vente på en oppdatering til disse programmene før programmene vil kjøre i full hastighet på de nye Intel-baserte maskinene. Programmer som ikke er oppdatert til såkalte Universal Binaries vil kjøres i emuleringslaget som kalles Rosetta og i følge folk som har testet dette vil du ha 20% ytelsestap. Det er umulig å vite nå hvordan et spesielt program vil fungere i Rosetta, det vet vi ikke før Intel-Macen er på gata og folk begynner å bruke dem.

Bør jeg vente med mitt Mac-kjøp?
Det kommer an på hva du har bruk for og hvilken mac du har i dag. Apple kommer i løpet av transisjonen til Intel å komme med, og har kommet med, mange forbedringer i de PowerPC-baserte modellene. Apple har også sagt at transisjonen ikke vil være komplett før et stykke ut i 2007. Hvis du har en gammel mac, vil du da vente til 2007 før du kan kjøpe en ny mac? Hvis du kjøper en ny mac i dag kan du være sikker på at den vil tjene deg vel i flere år, selv om den er basert på PowerPC-teknologi, og at den ikke vil bli utdatert noe raskere enn normalt.

Det er viktig å huske at når Apple lanserer den første Intel-Macen så vil Apple fortsatt ha 100% av sine kunder på PPC-maskiner. Det vil ta lang tid før denne prosenten endres og det å kjøpe en PowerPC-basert Mac vil ikke utdatere din Mac noe spesielt raskere enn normal. Programvareutviklere vil ha all interesse av å støtte PowePC i all overskuelig framtid, da det finnes så mange Macer med PPC i omløp.

Hvis du på den annen side er rimelig komfortabel med det systemet du har i dag, og ikke føler større behov for en ny mac, kan det være en god ide og vente til Apple kommer med en Intel-versjon som passer for deg.

Vil Intel-Macene bli veldig mye raskere?
Det vet vi svært lite om enda. De første maskinene som byttes ut er maskiner som har den eldste prosessoren, nemlig Motorolas G4-prosessor. Maskiner som har denne prosessoren er iBook, Powerbook og Mac mini. Disse maskinene vil sannsynligvis gå over til Intels Yonah prosessor som er en DualCore prosessor med vesentlig bedre ytelses på papiret. Hvordan dette blir i virkeligheten er det vanskelig å si før vi har prøvd eller sett maskinene. Mest sannsynlig vil man oppleve en ganske stor ytelsesforbedring på alle programmer som er laget for Intel-maskinene, men muligens dårligere ytelse i programmer som har tatt Altivec svært mye i bruk. Det er svært vanskellig å gjette hvordan dette vil arte seg. Det som er sikkert er at vi vil få mer forutsigbare oppdateringer på prosessorfronten og vil kunne holde følge med PC-leiren.

Skal jeg kjøpe ny maskin med en gang Intel-macene kommer ut?
Når de nye Intel-macene kommer ut er sannsynligheten til stede for at det vil oppstå en del problemer. Enda større er sannsynligheten for at de programmene du har behov for å kjøre ikke umiddelbart vil finnes i en Intel-kompatibel versjon. På denne måten kan den nye raske Intel-macen faktisk kjennes tregere for deg. Årsaken til dette er at Intel-prosessoren må emulere PowerPC-prosessoren, mye på samme måte som ved overgangen fra 68k til PPC hvis noen av dere husker så langt tilbake. Når programmene etter hvert blir oppdaterte til Intel-kompatible (Universal Binaries) versjoner, vil tilstanden bli bedre. Det er dog viktig å huske på at for dere som i hovedsak bruker programmer fra Apple som Mail, Safari eller iLife sannsynligvis vil kunne nye disse programmene nativt for Intel-prosessorer fra dag en.

Utviklerene har hatt siden juni 2005 på seg til å lage Universal Binaries og en rekke programmmer er allerede tilgjengelige som slike Intel-kompatible versjoner. Sannsynligvis vil det meste av programvare være Universal Binary basert i løpet av 6 måneder fra første Intel-Mac ser lyset, men hvis du er avhengig av programmer som Photoshop, Dreamweaver etc. kan det være lurt å vente til du vet når Adobe/Macromedia/etc. kommer med Intel-versjoner av programvaren.

Hva med Rosetta?
Rosetta er en dynamisk emulator for Mac OS X utviklet av Apple. Denne emulatoren skal gjøre det mulig for PowerPC-baserte programmer å bli kjørt på Intel-baserte Macer. Rosetta baserer seg på Transitive Corporations QuickTransit teknologi, et selskap som Apple kjøpte opp før annonsering om skiftet i prosessorarkitektur. Rosetta er en av kjerneelementene i skiftet til Intel, da Rosetta lar deg som bruker kjøre din gamle programvare på en ny Mac. Du som bruker kan ikke forvente deg at alt programvare vil være tilgjengelig umiddelbart etter lanseringen av de første Intel-Macene og det vil derfor være en overgangsperiode hvor du må emulere PPC for å få kjørt gammel programvare. Utviklere som har sett og prøvd Rosetta hevder at programmer for PPC kjører omtrent 80% av sin hastighet på de nye Intel-Macene. Foreløpig støttes ikke Altivec 100%, men dette er noe man forventer at vil bli støttet før de første Intel-Macene er på markedet.

Hvordan Rosetta faktisk fungerer er det vanskelig å uttale seg om før man har prøvd denne teknologien. Er du avhengig av ressurskrevende programvare som ikke er utgitt i Universal Binary enda, bør du med andre ord vente og se hvordan dine programmer yter i Rosetta før du evt. oppgraderer til en Intel-Mac.

Programvare fra OS 9 vil ikke fungere i Rosetta. Det vil heller ikke programvare som er avhengig av Kernel-Extensions eller programmer som installerer seg i kontrollpanelet. Det er fortsatt noe uvvist hvordan det er med programmer som krever Altivec-støtte (Det skal være en tidlig versjon av AltiVec-støtte under arbeid).

Universal Binaries
Et universal binary er en kjørbar fil (.app) som kan kjøres nativt på både PowerPC- og Intel-baserte macer. Den inneholder plattform-spesifikk kode for både PowerPC- og Intel-prosessorer, og kalles derfor en såkalt FAT-fil, og kan inneholde bibliotek som kan deles mellom begge disse. Universal binaries ble først introdusert på WWDC (Worldwide Developers Conference) 2005 av Steve Jobs. Årsaken til at Apple har introdusert universal binaries er i hovedsak for å lette overgangen til Intel-prosessorer. Apple brukte en liknende teknikk under forrige prosessortransisjon, fra 68k til PPC prosessorer på midten av 90-tallet. Med introduksjonen av Xcode 2.1 (og senere 2.2) fikk utviklerne muligheten til å lage slike filer.

Windows på Mac/Wine
Mange tror at med en gang Intel-Macene kommer så vil vi kunne kjøre Windows på våre Mac-maskiner. Dette er langt fra sikkert. Apple har sagt at de ikke vil gjøre noe spesifikt for at Intel-Macene ikke skal kunne kjøre Windows, men har også sagt at Windows-støtte ikke er noe de vil arbeide for å støtte. Om Windows faktisk virker er med andre ord vanskelig å vite før man har en Intel-Mac i hendene. Det er ikke vanskelig å tenke seg at Microsoft ikke ønsker at Macene skal kunne kjøre Windows og evt. legger inn sperrer eller lignende for å unngå dette.

Allikevel skal nok vi Mac-brukere kunne kjøre noen Windows-applikasjoner gjennom en Mac-versjon av WINE. WINE er et åpen kildekode prosjekt som har utviklet en Windows kompatibel Windows API som kjører i Linux. Denne APIen gjør at Linux kan bruke en rekke Windows-programmer direkte i Linux uten å ha installert Windows. En slik hverdag blir sannsynligvis også virkelighet for oss Mac-brukere når Darwine prosjektet kommer i gang. Darwine skal nemlig gjøre akkurat det samme som WINE, emulere Windows APIene slik at vi kan kjøre noen Windows-programmer direkte i Mac OS X uten å ha Windows installert og uten emuleringstregheten til Virtual PC.

Tags:

artofdesign

Noe av dette lå et stykker over mitt hodet!
Men har lest alt, kjempespenndende lesestoff.

Takk så mye Mac1

----------------------------
Go Art!

Jons bilde

Jon

Takk for fin guide, greit å få det samlet. :)

Jeg er dog litt usikker på siste punkt. Så vidt jeg vet så er Darwine en videreutvikling av wine, men med x86 emulator. Målet for darwine var altså å inkludere en x86 emulator i wine, slik at ppc-macer også kunne kjøre x86 software på samme måte som wine for linux.

Wine + x86 emulator = Darwine.

// Jon (aka nle) // Støtt Mac1

admins bilde

admin

Det stemmer Jon, men nå som Intel-Macene ble en realitet har de endret litt fokus:

"Apple has decided to switch from IBM PowerPC to Intel Processor. It means that Wine will be able to work on Mac OS X/x86 as well that it does on linux, with a limited effort. You might notice that there is already some code to support Mac OS X/x86 in the Wine's source code, but it is untested.

There has been strong interest in the development of the Mac OS X/x86 port. To achieve it we don't really need the $999 Developer Hardware since we don't use any of the proprietary Libraries of Mac OS X. OpenDarwin/x86 on a regular PC would be just fine. So if you feel able to work on it, and you have a PC running with OpenDarwin, contact the darwine-devel.

We do not plan to halt the x86 emulation work. It can be achieved via qemu-darwin-user. See the Developer Documentation If you want to Hack on qemu-darwin-user. "

macadict

Hvordan vil det bli i forhold til å spille vanlige pc spill (windowsbaserte)på de nye intel-macene? Jeg bruker bare pcen til å spille på, resten foregår på min eminente iBook. Ønsker egentlig å bytte ut pcen med en ny/ intelmac hvis det er mulig i forhold til pc spill. Siden jeg ikke er såååå bevandret i dataverden, hadde det vært fint om noen kunne svare meg på dette. Vil jeg kunne spille pcspill på nye intelmac?

-An Apple a day keeps Bill away-

admins bilde

admin

Ja du vil kunne spille Windows spill på Intel-Macen hvis den er kompatibel med Windows og du kan installere Windows på Macen. Om det blir mulig er umulig å si før maskinene er lansert. Du vil mest sannsynlig ikke kunne spille spill via WINE/DARWINE.

tactus

Har bare lest fort igjennom artikkelen, men godt jobbet folkens. Ett par ting jeg la merke til mot slutten dog:

"..Det er ikke vanskelig å tenke seg at Microsoft ikke ønsker at Macene skal kunne kjøre Windows og evt. legger inn sperrer eller lignende for å unngå dette."

Jeg må spørre, hva er bakgrunnen til denne påstanden? Dere glemmer at MS allerede lar Windows kjøre på Mac. -> Via VirtualPC som de selv eier. Jeg kan ikke se at MS har noe å tape på at Windows kan konkurrere eller supplementere OS X på Mac uten særlig ekstra innsats. Mere penger i kassa til MS er jo bare bra for dem, eller?

"Allikevel skal nok vi Mac-brukere kunne kjøre noen Windows-applikasjoner gjennom en Mac-versjon av WINE. WINE er et åpen kildekode prosjekt som har utviklet en Windows kompatibel Windows API som kjører i Linux. Denne APIen gjør at Linux kan bruke en rekke Windows-programmer direkte i Linux uten å ha installert Windows. En slik hverdag blir sannsynligvis også virkelighet for oss Mac-brukere når Darwine prosjektet kommer i gang. Darwine skal nemlig gjøre akkurat det samme som WINE, emulere Windows APIene slik at vi kan kjøre noen Windows-programmer direkte i Mac OS X uten å ha Windows installert og uten emuleringstregheten til Virtual PC."

Darwine prosjektet er allerede i gang og har vært det lenge. Darwine prosjektet er ikke det samme som Wine prosjektet, og det er verdt å merke seg, selv om det er mindre tydelig nå da Intel porten av Darwine ikke kommer til å behøve QEMU - prosessor emulatoren.

thomasbs bilde

thomasb

Veldig bra. Takk for en flott guide :-)

Denne vil nok mange usikre "switchere" og allerede erfarne Macbrukere, sette stor pris på!

Mvh. Thomas - Støtt Mac1s drift

Åsmunds bilde

Åsmund

Kjempebra guide! Takk for innsatsen! :-)

Daniels bilde

Daniel

Takk for en flott guide dere har laget. Da vet jeg litt nærmere om hvordan det blir.

iPod nano 4GB , Apple Lanyard Headphones
Skal kjøpe PowerBook 15" med Intel når de kommer

Linz

Admin: "Ja du vil kunne spille Windows spill på Intel-Macen hvis den er kompatibel med Windows og du kan installere Windows på Macen. Om det blir mulig er umulig å si før maskinene er lansert. Du vil mest sannsynlig ikke kunne spille spill via WINE/DARWINE."

Vi kan derimot kanskje vente oss at Transgaming kommer med en versjon av Cedega for Mac OS X. Dette er programvare basert på Wine, men med en adskillig bedre støtte for DirectX-baserte spill. Jeg brukte Cedega for en tid tilbake på en Linux-maskin, og det var få (om noen i det hele tatt) problemer å kjøre DirectX-baserte spill som f.eks. Grand Theft Auto 3. I og med at de senere versjonene av Cedega også støtter Steam vil vi....tadaaa....også kanskje kunne spille Half Life 2 på Mac.

Transgaming/Cedega vil derimot være en alvorlig knekk for de mange selskapene som i dag lever av å porte spill fra Windows til Mac. Tviler på at Aspyr vil være særlig fornøyd med dette...

Daniels bilde

Daniel

Håper man kan velge hva man vil boote. Kan jo det i Linux.

iPod nano 4GB , Apple Lanyard Headphones
Skal kjøpe PowerBook 15" med Intel når de kommer

iPal

Flott at noen tar seg tid til å gjøre grundig research. Liker denne typen artikler svært godt. Lærerikt og informativt.. godt jobbet!

...men glem nå ikke å komme dere litt ut og base i snøen også, slike utredninger koster mange timer foran skjermen ;)

Vær hilset Kong Vinter, her snør det!

Staales bilde

Staale

Nå som intel macen har kommet, er det mulig å bruke mac os x på en vanlig pc (amd 64-bit prosessor)?

rebop

Apple har lagt inn endel kjepper i hjulene for at dette ikke skal gå an. Stort sett så er det TPM- Trusted Platform Module, som gjør at dette ikke virker på en intel-pc. En intel-mac og en intel-pc er ellers veldig like. Det sitter en egen chip på hovedkortet til en intel-mac som inneholder tpm, som gjør at det virker på en intel-mac. Denne chipen mangler på en vanlig pc.

nasty0nes bilde

nasty0ne

"Merom vil maksimalt forbruke 35 watt, og typisk 5 watt i gjennomsnitt. Merom vil lanseres med mellom 2GHz og 2,5GHz, men vil ha 30% bedre ytelse per Hz i forhold til tidligere brikker."

memron ble utsatt nettopp pga strømforbruk, derfor over på 32bits Yonah, i følge det jeg har fått med meg.

nasty0nes bilde

nasty0ne

"Nå som intel macen har kommet, er det mulig å bruke mac os x på en vanlig pc (amd 64-bit prosessor)?" -Staale

AMD er bra. AMD CPUer har generelt vært mer stabile og mer effektive enn Intel sine. Ikke bare slår AMD - Pentium, men også G5, vil jeg påstå. Dem har hatt 64bits desktop og laptop en god stund nå.

EinarJ

nastyone: Alt slår vel Pentium, men AMD slår G5? På hva da? Hva gjør AMD så utrolig mye bedre enn G5/CoreDuo? Jeg bare spør...

AMD er vel forøvrig kjent for strømforbruk ala G5.

Og, CoreDuo bør vel slå G5 (den varianten som sto i iMac G5) på en del ting (les: det aller meste), siden den er dual-core og slikt.... G5 Dual-Dual Core derimot, er det lite som hamler opp med ennå.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai