Universitet: Oppgaveskriving på Mac

Historisk sett er universitetene en av Apples store markeder. Heldigvis for en Mac-nerd er oppgaveskriving på Mac mer enn bare Microsoft Word. Mange av programmene som finnes for dette markedet er en smule under radaren, sammenliknet med mer unyttige [og eye-candy-tunge] programmer som f.eks. Disco og Inbox.

Her følger en kort oversikt over programmer, og medfølgende arbeidsflyt, som er nyttige når akademiske oppgaver skal skrives.

Finne og katalogisere artikler

Et program som absolutt er å anbefale for dette er «Papers.» Skrevet av akademikere for akademikere, men fortsatt i god OS X-stil. Programmet er fortsatt en smule røff i kantene, spesielt på Leopard,* men det er fortsatt fint mulig å bruke, og programmets nytteverdi gjør at småfeilene er verdt det. Utviklerne har forøvrig forsikret at det er en ny versjon på vei som skal rette disse feilene. Papers er et program med smarte løsninger, godt design og har blitt totalt uunnværlig i den prosessen med er å lete frem og lese artikler. Forelesere advarer om at det er dette stadiet som kanskje er det mest tidkrevende med å skrive en oppgave. Ikke med Papers.

Logg på universitetets netteverk via VPN eller Proxy, og bruk programmets innebygde PubMed- eller Google Scholar-søk. Forhåndsdefinerte søkeord gjør det raskt å filtrere bort det som ikke er relevant, og f.eks. kun få opp fulltekst-resultatene, og databasene som søkes i er omstendelige. I 2 av 3 tilfeller (med et dugelig universitet) vil du få tilgang til oppgaven du vil ha direkte i programmet. Alt du trenger å gjøre er å dobbeltklikke på resultatet, og følge instruksene på nettsiden den lenker til. PDF-en lastes automatisk inn i biblioteket ditt og arkiveres med metadataene du trenger for å føre referanselister og sitere korrekt.
Også artikler du har fått andre steder kan kobles opp mot metadata i databasene på en enkel måte. Bare velg «Match Paper» marker tittelen i PDF-en og velg tittel, så finner den frem riktig i 9 av 10 tilfeller.
Du kan velge å lese artiklene i Papers, i tabs, eller du kan bruke Preview.

Når de nødvenige artiklene er samlet i Papers, skal de eksporteres i EndNote-format.

Lese artiklene

Leopard only


I Leopard har Preview fått en kraftig overhaling, nå er det mulig å notere på PDF-filene, som har krevet 3.parts programvare tidligere. Dette er ypperlig når en skriver oppgave. Bruk fargemarkør, forskjellige figurer for å markere og skriv inn notater der du ønsker. Siden de fleste (eller alle) artiklene du finner gjennom Papers er blitt OCR-et er teksten søkbar i Preview, noe som gjør utskrift både overflødig og mindre effektivt.

Referanse og sitering

Inn kommer «Sente.» Dette programmet gjør det samme som dyrere og mer stygge «EndNote.» I motsetning til EndNote er det liten sjanse for at universitetet har lisens på dette, til gjengeld er Sente betydelig mer håndterelig.

Importer den eksporterte EndNote-databasen i Sente. Her kan det organiseres som du vil, du kan enkelt copy/paste ut siteringer i det formatet oppgaven skrives i, og du kan på samme måte få en full referanseliste i fullt APA-kompatibelt format, eller et hvilket som helst annet format oppgaven skrives i. I motsetning til Papers har Sente støtte for flere formater, og følger standardene strengere enn Papers. Dette rettferdiggjør Sente i tillegg til Papers, og utvikleren av Papers anbefaler selv å bruke en 3.part til dette, fordi referanser og sitering ikke er Papers oppgave.

Skriving

Apple Pages er et program jeg er meget komfortabel med, og foretrekker. Men på dette området har Word, og programmer som Mellel en fordel. Word støtter utvidelser, og Mellel er skapt nettopp for det akademiske markedet.

Både EndNote og Sente kan installere en utvidelse i Word som gjør det raskt og effektivt å sitere mens du skriver. «Cite-while-you-write» som EndNote kaller det. Og så til slutt generere en referanseliste basert på hvilke artikler i databasen din du har sitert.

Mellel har denne støtten innebygd, og er samtidig et mye mer nedstrippet program. I motsetning til Word er også Mellel designet for å takle dokumenter på 1.000+ sider, til fordel for Word sin clip- og word-art.

Universitet og nettverk:

Bla. NTNU benytter Cisco, og har lisens på Cisco sin klient for Mac. Denne er stygg som fy. Men innstallert sammen med «Shimo.» blir det straks bedre (Cisco-klienten må være installert for at Shimo skal funke.) Det er et lite program som kjører i menylinjen og erstatter Cisco sin front-end for Mac. Den er pen, enkel, husker passordet ditt og kan til og med logge deg på automatisk i det du kommer på universitetets trådløse nett.

Lenker:
Papers
Sente
EndNote
Mellel
Shimo

*Papers er ikke eneste programmet som har vært utviklet for å støtte Leopard, men som har måttet lide under Apples inkonstans, og resultert i et program som krever større feilretting fordi sentrale elementer i Leopard har blitt endret i siste øyeblikk.

releazme

Takker og bukker! Mange gode tips her. Bare synd denne artikkelen kom tidligere i semesteret ;)

-Den som ikke tror på seg selv farer bare med løgn- Nietzsche

-I wonder what atheists say when they come-
Bill Hicks

havsalt

Strålende artikkel. Jeg må allikevel nevne at Papers har fått en oppdatering (to faktisk) med tanke på Leopard. Med dette kom jo implementeringen av Google Scholar, noe som er gull når du sitter bak et universitets nettverk!

dragehests bilde

dragehest

strålende! jeg begynte på mine essays idag og dette gjør skrivingen til en fryd.. not,, flotte tools

ch_knapp

dragehest: Hehe, begynte i dag faktisk? Er ikke det litt sent?

havsalt: Den jeg har brukt er 1.5, ganske sikker på at det er nyeste (ja, med Google Scholar). I følge utviklerne visste de om problemer med den da de slapp den, men mente det var bedre enn å ikke slippe den, siden 1.1 ikke støttet leopard i det hele tatt.

releazme: Jepp, absolutt enig. Selv skrev jeg denne artikkelen istedenfor oppgavene jeg skulle bruke verktøyene til ^^

Glemte å nevne at den har vunnet en Apple Design Award.

-Christian

havsalt

ch_knapp: Du har selvfølgelig helt rett. Håper at du har fått med deg at 1.5.1 er ute. Papers har fremdeles litt bugs, så du må laste den ned fra mekentosj.com (jeg fikk ikke til programmets egen oppdateringsfunksjon).

nomad1

Fin oversikt. Et program som også er verdt å nevne er Scrivener - et utmerket program for å skrive tekster og organisere tanker og oppgaver, samt papers http://www.literatureandlatte.com/scrivener.html

minilo

Også verdt en titt er BibDesk: http://bibdesk.sourceforge.net/

LittleBoyLost

Jeg kan anbefale LyX for å skrive lengre oppgaver og JabRef til å holde styr på referanser. De er på ingen måte like polerte som programmene nevnt i artikkelen, men jeg vil påstå at de er mye kraftigere. I tillegg er begge open source og tilgjengelig på Windows og Linux i tillegg til mac. Det kan være en fordel hvis man skriver sammen med noen som ikke har mac.

hc

Glimrende artikkel, takk skal du ha!
Jeg har likevel et spørsmål: Må MatNat blir det gjerne anbefalt å skrive oppgaver i LaTEX, siden LaTEX gjør det mulig å formattere matematiske formler så de ser ut akkurat som du finner dem i en lærebok i matematikk. Er det noen som vet hvilken LaTEX-client for Mac som er best, evt. noen som vet om en mer brukervennlig måte å lage virkelig proff-utseende matte-formler?

Cryptography

Det har jeg drevet å lett etter lenge, og testet mye rart... Finnes ingen brukervennlig måte, og å innstalere LateX på Macen var strev! Men når du først får innstalert det, er det veldig deilig... Kan skrive matematiske uttrykk i Pages og over alt... :)

dibon

Til dere to siste:

LaTeX er kjempegreit å installere på macen.

Programmet jeg bruker heter TexShop og fungerer utmerket så fort man har installert tex-pakkene og noen andre greier med i-installer.

Så:
1) Stikk hit: http://www.rna.nl/tex.html
Last ned II2.dmg (litt nede på sida), det er mulig du må installere nyeste versjonen av programmet, dette gjør man I programmet. Etter det, følg guiden som er med.
2) Stikk hit: http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/
Installér og svosj kan du skrive LaTeX på macen :-)

fredrikhl

For TeX er kanskje MacTex sin TeX Live 2007-pakke det greieste. Denne inkluderer ghostscript, imagemagick, TeXShop, LaTeXiT, BibDesk, Excalibur og i-Installer. Man har også støtte for bl.a. AMSTex og ConTeXt.

Alt kommer levert i en enkel pkg-installer. Man trenger bare følge veiledningen i installeren. MacTex sin TeX Live-pakke er relativt heftig, med en download på over 700 MB. Man trenger såklart ikke installere alt.

ulven22s bilde

ulven22

Til å søke etter kildemateriale kan jeg på det sterkeste anbefale DevonAgent, ellers er jeg meget fornøyd med Mellel og Bookends.

"I can make the earth stop move in it`s track, cause I made the blue cars go away."

madsf

Stor takk for tips om papers, som var sånn cirka akkurat det jeg trengte nå. Helt absurd enkelt å (endelig) få en oversikt. Og av funksjoner i papers er autmoatisk visning av de siste artiklene en forfatter eller tidsskrift etc har publisert helt sinnsykt.

ch_knapp

Enig med ulven22, DevonAgent er super, bruker det ikke selv men har testet det. En skulle tro slike søkeverktøy var unødvendige i dag med Google, men absolutt ikke.
-Christian

Siggs bilde

Sigg

God og nyttig artikkel!

Ser på hjemmesidene til Sente at programmet også kan organisere pdf. Hvordan er søk og organisering av artikler sammenlignet med Papers? Er matching av referanser og artikler enkelt (spesielt når referanse og pdf ikke er lastet ned samtidig)?

Papers er temmelig uferdig på dette området. Om ikke din artikkel eller referanse finnes i PubMed eller Web of Science er det en komplisert affære å matche artikler og referanser (spesielt for dem som har opparbeidet seg flere hundre referanser i endnote).

Sigurd

ch_knapp

Jeg kjenner ærlig talt ikke så mye til Sente. Det var mer et program jeg dro inn for å fylle manglene til Papers.

-Christian

kjellanders

Var ansvarlig for den tekniske gjennomføringen av et foredrag på UiS for noen uker siden (selvsagt i Keynote). Hadde problemer med å koble MBen min til deres prosjektor og måtte benytte en nødløsning.

Uansett, jeg ble fortalt at universitetet har kuttet all support på Mac og ikke støtter dette lenger.. Gjelder dette bare i Stavanger eller er det slik på de andre av universitetene?

gutilanens bilde

gutilanen

Finnes det noe tilsvarende program til Papers til Windows?

hrdo

Heisann. De fleste prosjektorer har bare en VGA-tilkobling tilgjengelig. Du må ta med deg en mini-DVI til VGA-kabel om du skal bruke MacBook'en din (koster ca 20$ på Apple Store). De fleste universitetene støtter nok i hovedsak Windows pluss noe Linux. Tynt med Mac-brukere på norske universiteter så langt, i allefall hvis man glatt overser studentene..... og det er det jo mange som gjør.

kjetil02

Bookends! Veldig, veldig bra. Veldig, veldig, veldig bra. Skrive om det også?

Peter S

Jeg ba om en studentlisens med en gang!

Ove

Jeg savner også Bookends i denne oversikten. Og en del annet.

Jeg har etter hvert anskaffet flere programmer for akademisk skriving på Mac, og er i en læringsfase. Det gjelder Bookends og Mellel samt Scrivener. I tillegg har jeg DEVONThink Pro Office, p.g.a. dens innebygde OCR-maskin, som gjør at jeg kan få ut tekst fra skannete artikler i pdf-format.

Det var vanskelig å finne ut hvordan disse programmene best kunne samvirke. Jeg fant et par artikler på nettet som var til svært god hjelp for meg, se:

http://homepage.mac.com/kvmagruder/hsci/resources/MacHelps.html

http://homepage.mac.com/kvmagruder/hsci/resources/academicApps.html

(Some affordable Mac apps for academic tasks / Affordable Mac apps for various academic tasks)

http://homepage.mac.com/kvmagruder/hsci/resources/workflow.html

(My paperless academic workflow / A Digital Academic Workflow)

Bassistens bilde

Bassisten

Hei folkens!

Noen spesiell grunn til at NeoOffice (el. OpenOffice) ikke er nevnt?

http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php

kristomis bilde

kristomi

For å sitere uio.no: "For MacOS X 10.6 har Apple lisensiert Ciscos VPN-teknologi, IPSec, akkurat som de har gjort for iPhone."

Dette betyr at man ikke lenger trenger å legge inn Cisco-klienten. Dermed får man hele VPN-påloggingen lekkert på menylinja for kjapp innlogging.

Nanaki

Zotero (http://www.zotero.org/) er et innstikk til FireFox som lar deg samle (tidvis automatisk), sitere og formatere referanser.
Støtter word & open office. Anbefales over EndNote.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai